Intermezzo

Terug

Hoewel veel van tekeningen af te lezen is, is er toch altijd nieuwsgierigheid naar de werkelijkheid die niet altijd eenvoudig te achterhalen is. Het onderwaterschip staat wel op tekening, maar hoe het nou precies gebouwd is, blijft gissen.

Op 21 augustus 2006, werd ik gebeld door rederijTisset. De Moby Queen lag op de Oranjewerf in Amsterdam en ik mocht komen kijken. Op woensdag 23 augustus werd ik door Kees in staat gesteld om het schip aan de onderkant te bekijken en te fotograferen. Voor mij een unieke gelegenheid. Hieronder enkele foto's.

 

Hoog en droog op de werf

Het schip hoog en droog op de werf. Geweldig om te zien dat de onderkant zo vlak is als een deur.

 

Schroef en roer

Schroef in de straalbuis en roer. Het roer is bij de bouw zonder V-vorm aan de achterzijde afgeleverd. Deze V-vorm is volgens mijn vader aangebracht op verzoek van de bemanning, om meer druk op de roeren te krijgen en daardoor de werking te verbeteren.

 

Straalbuis

Detailopname van een schroef in de straalbuis.

 

Achterkant

Uit de tekening is niet heel erg duidelijk af te leiden hoe aan de achterzijde achterkant en onderkant in elkaar overlopen. Hier is dat duidelijk te zien.

 

Scherpe kop

Scherp gesneden kop.

 

Kleine pauze

Kees is de hele morgen in de machinekamer aan het werk geweest. Even uitrusten. 

 

Een trotse eigenaar

Trotse eigenaar.

Terug