Motoren
Het Franstalige instructieboekje. Dit boekje is van een 8 cilinder motor, maar de motoren waren verder identiek.
Een deel van de inhoud van het instructieboek. De 8 cilinder moteren hadden kennelijk een inhoud van 10.640 cc.
Extrapolatie naar de 12-cilinder motoren, geeft een motorinhoud van 15.960 cc. Te zien is dat de motoren voor industrieel gebruik een maximum toerental hadden van 1.500 toeren per minuut.
Het onderdelenboek. Links onderin is te zien dat het boek uitgegeven is in 1962. De dieselmotoren waren van het type SA12L614. Uit de documentatie is af te leiden dat de F typen gebruikt werden voor transportdoeleinden, de A typen voor industriële doeleinden en de SA typen waren bedoeld voor schepen.
Gehele motor. Aan elke zijde 6 cilinders.
De Blower voor de koeling van de motoren.
Een van de beide krukassen.
Een deel van het motorblok.
De brandstofpomp.
Ik schat dat deze motoren in hun ongeveer 35 jaren dat ze in het schip gestaan hebben, ergens tussen de 25.000 en 50.000 draaiuren gemaakt hebben. Een automotor met 250.000 km op te teller, heeft er ongeveer 3.500 draaiuren op zitten. Deze scheepsmotoren waren uiteraard zwaar en robuust uitgevoerd. Het schip moet toch gewicht hebben en even een motor vervangen doe je niet zomaar. Voorts is 150 pk per motor naar de huidige stand van de techniek natuurlijk niets meer. Destijds waren er kennelijk nog 12 cilinders voor nodig om zonder turbo 150 pk te kunnen leveren. Maar dan wel 35 jaar meegaan!